lördag 18 maj 2013

Hon har gjort det igen


Camilla Agathe är duktig på att virka och har dessutom goda ideer. Här är det två fresha kuddar som hon virkade av råbambugarn och som finns att köpa på etsy eller på norsk epla om du inte är etsymedlem.

Här är garnet som hon använde.

Precis som tidigare, blev jag inspirerad att göra likadana kuddar. Eller i alla fall liknande. Jag färgade garn i nästan samma färgskala, alltså turkos och grönt, men istället för att färga varje nystan i en färg, valde jag att färga dem så här: 


Du ser, det skulle vara diagonal färgfördelning mellan de 4 nystanen. Första skulle ha mest grönt och bara lite turkos och sista tvärtom. 

Den färdiga kudden blev så här: 

Det gick åt 68 gram färgat råbambugarn för ena sidan. Andra sidan virkade jag av ofärgat bambugarn.
Kudden är 45 cm i diameter och den köpte jag på Stoff och Stil för 44:-. Knapparna av kokos är också köpta där, 20:- för 6 styck.
För att klä en så stor kudde, virkar man 2 cirklar, var och en med 15 varv med stolpar och 2 sista varven med fasta maskor. Man börjar med en magisk ring och runt den virkar man 12 stolpar. På nästa varv virkar man 2 stolpar i varje maska. I tredje varvet gör man detsamma. I fjärde varvet virkar man 2 stolpar i en maska och sedan 3 stolpar i var sin maska. Upprepas till slutet av varvet. För varje varv efter detta virkar man dubbla stolpar enbart där det finns dubbla stolpar i tidigare varv. Sista raden virkar man enbart fasta maskor för bättre stadga. Glöm inte att virka öglor för knappar. 
Råbambugarn töjer sig en aning, så överdraget blir tillrackligt stor även om det inte ser så ut  innan man har virkat ihop halvorna. Jag har färgat 5 satser garn i de här färger och 4 har jag kvar. Varje sats består av 4 nystan där var och en väger 50 g. Då räcker det för ovansidan på 2 kuddar med diameter 45 cm och en som är 40 cm (finns också att köpa på Stoff och Stil). För att köpa dem, eller kanske välja andra färger som du hellre skulle vilja ha, var vänlig och besök min affär Bamboo-gog.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar