söndag 20 januari 2013

Du väljer det som säljer

Säljare väljer ofta att använda olika beskrivningar av sin produkt som ska ge kunden en positiv känsla. T ex står det ofta på produkter av ull "Pure new wool". Och visst, det känns på sätt och viss så fint. Fast är det inte i själva verket precis det vad man förväntar sig att få när man köper något nytt tillverkat av ull? Köper jag en ny ylletröja, tror jag att jag får något gjort av ny ull och inget annat. Men ack, så fel jag har! För står det inte att det är ny ull, så är det delvis eller helt och hållet återanvänd ull. Visste du det?

Så istället för att påpeka det som borde vara självklart, nämligen att man vid tillverkningen av en ny tröja delvis använde återanvänd ull, väljer man att hålla tyst om det. Istället lyfter de fram som någonting oerhört positiv det som kunden trodde att man alltid fick när man köpte nytt.
Ett annat exempel är "Superwash". Ordet ger en positiv känsla. Mycket mer positiv i alla fall än om man skrev "Plastklädd ull förvandlat till oigenkännlighet utan några ullegenskaper kvar". Hur många skulle välja att köpa den då? Även om ordvalet inte ändrar något av kvaliteten. Förstå mig rätt: Jag har ingenting emot Superwash. Det är bara ordvalet som ofta är mer smickrande än verkligheten.

Ibland stötter man på poetiskt beskrivande av rayon – som är kemisk behandlad cellulosa. Man kallar det "vegansilke". Det är inget fel på rayon eller viskos som det också benämns, men nog låter det mer lyxigt när det kallas för vegansilke. Fast enligt mig är vegansilke ett totalt meningslöst utryck.

På hemsida för ett större företag som säljer bambukläder för barn, hittade jag beskrivningen att de är otroligt miljömedvetna och därför transporteras alla deras produkter från Kina med båt. Inte ett ord om att det är ett självklart val med tanke på flygtransportpriser.

Ofta blir jag tillfrågad vilka färger jag använder när jag färgar. Många blir besvikna när jag säger att jag använder reaktiva färger. De vill att jag ska använda växtfärger. Folk vill gärna tro att växtfärger är mer naturliga och bättre. I själva verket är de reaktiva färger mer miljövänliga för man använder inga metallsalter som vid färgning med växtfärger. Men jag borde kanske också börja med att välja mina ord och istället för att sälja "bambuviskos färgad med reaktiva färger", sälja "vegansilke färgat med reaktiva, miljövänliga färger. Färgerna kom nämligen också med båten! Eller du kanske kan hitta på en ännu bättre beskrivning?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar