onsdag 30 januari 2013

Djur och andra varelser av bambugarn

Nyligen virkade också en väninna ett troll till sin dotter. Det liknande ett av mina troll. Efter detta ville dotter ha flera. Och inte bara hon, utan även sonen ville ha troll: Det hade hon inte trott att han skulle vilja. Så nu har hon stor tillverkning av garntroll till sina barn. Egentligen är de jättebra leksaker, för varje troll blir olika eftersom man inte virkar efter beskrivning. Man kan göra dem i olika storlekar och färger och varje nytt troll får en egen personlighet. Dessutom är de formbara och får olika uttryck beroende vad man gör med dem. En helt egen Sylvanian Family for lite pengar.
 
 
Under tiden har jag virkat ett STORT troll, även det av handfärgat råbambugarn.
 
Övre halvan är fylld med innehållet från en gammal kudde och den undre innehåller 5 kg kikärtor. Det ska bli en dörrstopp. Jag gillar att sätta tvärdrag i hemmet, så det händer ofta att dörren smäller igen. Antar att 5 kg vikt borde räcka för att hålla dörren öppet. Även om den börjar stängas blir den ett hinder och dörren slår inte igen så att hela huset skakar.


Med tanke på den kyla som råder i Malmö just nu, har jag inte blivit frestad att kolla tvärdragsfunktionen än. Istället leker min dotter med trollet. Det får sitta i hennes famn och titta på TV och på kvällarna blir det nattat med filt på. Så blir det när barnet inte har andra leksaker utom bara omkring 140 mjukisdjur.
Nu när trollet var färdigt, virkade jag Hjärtekatten av bambugarn Maja, denna gången efter beskrivning som du kan hitta på  http://hjartekatten.blogspot.se/2012/05/monster-pa-hjartekatten.html om du vill. 
 
Men efter att jag tittat på bilder på bloggen insåg jag att det finns gott om katter på sjukhuset i Lund och det som behövs är egentligen syskondjur. Så nu håller jag på med ett syskondjur utan beskrivning. Det kan väl inte vara så svårt, eller?
Gissa vad det blir!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar