onsdag 26 oktober 2011

En liten kurs i garnfärgning - 1. del

Det finns flera sätt att färga garn. Idag tänkte jag skriva om hur man färgar med reaktiva färger i mikrovågsugn.

Reaktiva färger är de färger som numera används mest i textilindustri för de reagerar kemiskt med materialet istället att lägga sig på det. Det innebär att de inte går att tvätta bort när de en gång har fäst sig vid  trådets molekyler, och det är väl bra för de bleknar inte efter några tvättar. Dessutom är de miljövänligaste färger som finns ( ha, biologen har talat igen).
Här skall jag visa hur man färgar garn som är gjort av växtfiber (cellulosa).

Steg 0.

Alla som inte är lyckliga innehavare av en hobbystuga börjar med att städa ordentlig i köket. Man vill inte ha gårdagens makaroner blandade med garn. Dessutom, tar jag bort all mat som skulle kunna komma i kontakt med färger. Visserligen är de inte giftiga men det sades väl också om DDT och om en massa andra ämne innan man upptäckte att de  ändå är skadliga. I alla fall, jag vill inte vara försökskanin.

Steg 1.

Nu när det finns utrymme, skydda bordet med plast såvida du inte vill ha en annan färg på bordet än vad det är nu.

 
Steg 2.

Cellulosa färgas med reaktiva färger  i basisk miljö. Då skall man blanda en saltlösning som används att späda färger i:

0,5  dl vanligt kökssalt
0,25 dl hushållsoda
1,5 liter vatten

Det är allt du behöver förutom färger.






OBS! Hushållssoda är inte samma sak som kaustisk soda!
Hushållsoda finns att köpa i vissa matafärrer  eller i färghandel, tex. Alcro.




Blanda allt i en PET flaska. Ta gärna varmt vatten för då löser sig saltet snabbare.

Steg 3.

Du behöver, förståss, färger. De finns att köpa som pigment pulver  eller redan utspäda. Köper man pigment är det rätt så dyrt men väldigt drygt.
Du kan köpa pigment t ex här http://fargkraft.net/farger/. Jag använde den från början och var mycket nöjd med den.Man kan färga mycket garn med en sked färgpigment. Och dessutom behöver man inte köpa flera nyanser utom grundfärgerna blått, gult och rött och blanda vidare själv. Har du köpt färg i pulverform lös den i vatten eller om du tänker färga enbart cellulosa, i den basisk saltlösning du precis blandade. Jag brukar blanda en rågad matsked med pigment med ungefär en halvliter vätska i en glasburk. Det är praktiskt för man kan spara till nästa gång om man inte har använt allt.



Så blandad färg är väldigt koncentrerad och kan spädas vidare med den saltlösning som du har i PET flaska. Jag häller saltlösningen i plastmuggar och där tillsätter jag koncentrerat färg. Börja med en sked färg och prova på lite garn. 

Alternativt för ren pigment kan man köpa vilken textilfärg som helst i affären t ex  Nitor - finns i många olika nyanser men den är också onödigt att köpa många olika då det går att blanda de. Då följer du bruksanvisning på förpackningen men oftaste behövs inte soda.


Jag använder vanliga skedar att blanda i färgen. De är lätta att diska efteråt. Däremot skall tallrikarna helst vara sådana som du inte tänker  längre använda till nåt annat. De blir lätt missfärgade och det går inte att diska bort.

Steg  4.

Sedan är det  bara att färga. Garnet behöver inte vara blött innan. Färgen fastnar faktiskt mycket bättre på torrt garn än blött.





Men väljer du att inte färga hela nystan utan bara en del, måste du blöta den biten som är ofärgad innan du stoppar allt i mikron, annars finns det risk att det börjar brinna. På det här nystanet ville jag inte att färgerna blandar sig så jag skyddade gula färgen med plastfolie och lyfte den på en liten assiett.

Sedan  lägger  man på plastlock för mikrovågsugn och ställer det i mikron. Jag brukar ha det på ungefär  5 min/100 gram garn, på högsta effekt som är 900W  i min mikro. Enligt min erfarenhet fungerar inte "mikron metod" bra  för att färga mer än max 300 gram per gång. Och den är inte användbar om du vill ha enfärgad garn, för färgerna brukar sjunka genom garnet och då får du ljusare garn ovanför och mörkare under. 

När garnet är färdigt "kokt" låt det svalna innan du sköljer det. Färgerna binder sig till celulosa redan vid 40° C så processen pågår ända tills det blir kallt. Sedan kan du tvätta bort överskott av färg som inte är bunden. Det är inte nödvändigt, men bättre göra det nu och se vad det blev på riktigt av garnet än att bli överaskad senare när man har virkat eller stickat nåt och färgen visar sig helt annorlunda efter tvätten.
Innan du hänger garnet på tork sträck det lite grann om det är bambu som du färgat annars blir det lätt kruligt.

Sedan är det bara att vänta tills det har torkat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar