söndag 19 juni 2011

Kalkbrott och slut på reaktiva färger

Idag och igår organiserade Malmö stad promenader till Kalkbrott i Limhamn som är numera naturreservat med hela 1500 djur och växtarter (än så länge lever biologen kvar i mig). Trots varningen att det är brant, var det väldigt lagom promenad  på två timmar. Det som var svårt var att prognosen i Sydsvenskan visade regn och blåst, så vi hade jackor och regnponcho med. Istället var det gasande sol som blev förstärkt av vita klippor runt omkring och jag saknade min hatt.


Många fina bilder blev det och det skulle vara roligt om jag kunde färga lite av min bambugarn nu i sådana lite annorlunda nyanser som blå-grå-vit, eller mörkgrön-ljusblå-vit eller nåt liknande. Tyvärr har jag slut på alla mina färger utom den röda så jag får nog vänta lite. 





Jag färgar med reaktiva färger som kan användas på fiber av växtursprung och siden. De färger räknas som mest stabila och de bleknar inte med tiden eftersom de färgar inte på fiberytan utan binder sig kemiskt med garnet. Dessutom färgar inte garnet av sig vid tvätten om man har efter färgningen tvättat bort överskottet som inte har reagerat med fiber. Hittils har jag använt reaktiva färger från Färgkraft och de var superbra så jag rekommenderar de till alla som vill börja färga, men däremot blir det lite dyrt i längden om man färgar större mängder.
Så jag bestämde mig att hitta någon färgtillverkare och köpa direkt. Det var i och för sig inte svårt att hitta tillverkare, sådana finns många runt om i världen, svårare är att hitta/övertala någon att sälja mig så där en halv kilo pigment när flesta säljer från en ton uppåt. Men till slut hittade jag en i Kina som är villig att sälja en kilo/färg, och det till otroliga priset av 5$ per kilo. Och här tar glädje slut. För att skicka 5 kilo från Kina, kostar 160$, sedan tillkommer tull, speditionsavgift och sedan moms på allt. Om det är överhuvudtaget tillåtet att importera kemikalier utan speciellt tillstånd. Det sista har jag inte kollat än, så än så länge vet jag inte riktigt om jag beställer nåt eller inte. 
Men lite av de gamla garn kan jag ändå lägga här.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar